Cem
Kaynar - Samsun'da Tiyatronun Yeri
Samsun'da tiyatro yaşamı bazı Ermeni
gençlerinin, Batı dillerinden Ermeniceye çevirdikleri oyunları, amatör
müsamerelerde oynamalarıyla başlar.
1870 Osmanlı Tiyatrosu için çok önemli bir
tarihtir. Sadrazam Âli Paşa'nın desteğiyle Güllü Agop, on yıl içinde Türkçe
komedya, dram, tragedya ve vodvil oynamak tekelini eline geçirmiştir.
Samsun'da tiyatronun gelişmesi ve
tiyatrocuların yetişmesinde önemli rol oynayanlardan biri de İstanbul'dan
Samsun'a gelen Tomas Fasulyeciyan'dır. Tomas Fasulyeciyan 1843'te İstanbul'da
doğar. 1858'de Ermeni Mektebi'ndeki temsillere katılır, buradan Beyoğlu'ndaki
Şark Tiyatrosu'na geçer. İzmir'de evlenir, karısı Madam Bayzar Fasulyeciyan'ı
da sahneye çıkarır. Tomas Fasulyeciyan, 1888'de Samsun'a gelir ve Samsun'da
Osmanlı Ermeni Tiyatrosu'nu kurar.
Nurgiyan Efendi, 1910'da Samsun'da Türk ve
Ermeni gençlerinden oluşan bir topluluk kurar, Meşrutiyet Tiyatrosu'nda
temsiller verir.
1960'lı yıllarda Samsun'da tiyatro altın
yıllarını yaşar. Bir tanesi döner akşamlı olmak üzere 4 sahneye sahip olan
Samsun'da Oda Tiyatrosu'nun temelleri atılır.
---
Kaynar, Cem. (2011), “Samsun'da Tiyatronun Yeri,” Samsun
Sempozyumu 13-16 Ekim Samsun, Bildiriler Kitabı, Cilt: 2, s. 533-538,
Samsun 2012
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder