8 Ağustos 2015 Cumartesi

Darren Oldridge – İnsanlığın Garip Tarihi

Darren Oldridge – İnsanlığın Garip Tarihi


Geçmişteki insanların inançlarını anlayamamamız bizi onlardan ayıran mesafenin göstergesidir.

Bir şeyin garipliği çoğu zaman bizim alışılagelmiş tecrübelerimize aykırı olmasıyla ilgilidir.

İnsanlar yaşamdaki deneyimlerini bir inanç sistemi (…) bağlamında değerlendirirler. İnanç sistemleri, sıfırdan başlayıp yoktan var edilmez. İnsanlar bu sistemlerin içine doğarlar…

Malleus Maleficarum

İnsan hayatına müdahale edebilen iyi ya da kötü melekler…

İnsanlar çoğu zaman uzaktan gördükleri birini, o mekânda bulunması muhtemel olan bir tanıdığa benzetebilirler.
…duyularımızla algıladıklarımızı aklımızla anlamlandırırız.

Din ve büyü arasındaki en uzun süreli çatışma / Protestan reformu

Melekler ve şeytanlar / ortaçağ boyunca ciddi araştırma konularıydı…

Meleklerin fiziksel varlıkları…
Hanok’ta ve Tavrat’ta geçen meleklerin çocukları olduğu inancı…
Thomas Aqinas, Summa Theologica’da meleklerin ve şeytanların soyut varlıklar olduklarını iddia etmiştir. (s. 47)

Ruhların fiziksel hazlardan etkilenmesi imkânsız / bu nedenle melekler aseksüel varlıklardır.

Tıpkı melekler gibi, iblisler de doğa kanunları dahilinde faaliyet gösterebilirler. Ayrıca iblisler, doğa kanunlarını meleklerin yaptığı gibi geçici olarak çiğneyemezler; çünkü bu sadece Tanrı’nın mucizelerine aracı olurken yapılabilir ki iblisler asla Tanrı’nın elçisi olmak istemezler. Bu sebepten ötürü, iblislerin edimleri her zaman doğal sınırlar içerisinde kalmaya mahkûmdur. (s. 53)

İblislerin en klasik silahlarından biri imgelemlerdir.

Burgundian Mahkemesi, suçlu bulunan domuzlar… (s. 71)

Bu tür davalar ortaçağ ve Rönesans Avrupasının hukuk sisteminde yaygın olarak bulur.

1772’de Marguis de Sade’ın boynunun vurulmasına karar verildi. Fakat Sade ülkeyi terk ettiği için bu karar bir kukla üzerinde infaz edildi. (s. 85)

İngiliz yasalarına göre kocalarını öldüren kadınlar kazık üstünde yakılıyordu. (s. 87)

Hortlaklarla ilgili hikâyelerin temelini oluşturan tema diriliştir.  Bu temanın kaynağı da İsa’nın dirilişidir.

İncobus / uyuyan kadınlarla yatan erkek şeytan
Succubus / uyuyan erkeklerle yatan dişi şeytan

Cadılık başka suçlardan çok farklıdır bu nedenle cezası da hep çok farklı olmuştur. (s. 141)
---
Türkçeleştiren: Kerem Geçmen
Yerdeniz Yayınları
2006

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder