8 Ağustos 2015 Cumartesi

Thomas Bernhard - Beton

Thomas Bernhard - Beton


Mart’tan Aralık’a kadar, diye yazıyor Rudolf, Mendelssohn Bartholdy hakkında yazılmış akla gelebilecek bütün kitap ve yazıları bir araya getirmiş…

Planlanan çalışmama (…) ablamın gidişinden sonra başlayacaktım.
Zihinsel bir çalışmaya başlayacaksak herkes tarafından terk edilmiş ve yalnız olmalıyız.

Çalışmamın ilk cümlesinin ne olacağını düşünüyordum.

Burada olmamasına rağmen evin her köşesinde bucağında akla gelebilecek en büyük zihin düşmanı ablamın varlığını hissediyordum. (s. 9)

Müzik gibi kırılgan bir şey daha yoktur.
Ama ablam ve ona benzeyen bütün insanların anlayışsızlıkları gece gündüz peşimi bırakmadı ve bütün planlarımı mahvetti.

“rahatsız etmiyorum ya?”

Düşünce yazısına başlamak için mide boş olmalı…

“sen yalnız ölülerle uğraşıyorsun, bense yaşayanlarla, fark bu.”
Aslında haklı diye düşünüyorum.

Sen bu Mendelssohn Bartholdy’yi sırf Yahudi diye seviyorsun, diyordu alayla.

Düşünce insanı denen kişi her zaman bir başkası üzerinden konuyu ele alır, bu iş için onu öldürür ve zihinsel amacı için onu ceset haline sokar.

Ben de ablamı zihinsel ürünüm için kullanmayı becereceğimi sanmıştım, ama hesabım tutmadı. (s. 21)

Bir arkadaşım olsaydı!
…bir kadın arkadaşım yok,
O zaman bütün zihinsel ihtiraslarımdan vazgeçmem gerekirdi, insanın hem kadın arkadaşı, aynı zamanda da zihinsel ihtirasları olamaz.

Sahip olduğum tek dostlarım ölüler…

Birine gereksinimimiz var mı yoksa gereksinimimiz yok mu hiç bilemeyiz.

Belki de çok fazla not aldım.

Çok zorlanan konu artık kâğıt üzerinde gerçekleşemez.

Biz şöhret hırsımızı tatmin etmek için yayınlarız, başka nedenle değil, eğer daha da alçaltıcı bir neden olan para kazanma hırsıyla yayınlamıyorsak.

Her türlü yayınlama aptallıktır ve kötü bir karakteri gösterir. (s. 25)

…ne bonkörlüğe ne de insan sevgisine inanıyorum. İyi dünya denilen dünya bütünüyle ikiyüzlü, bunun tersini ilan eden ve hatta buna inananlar ise rafine bir insanteper ya da affedilmez bir ahmak. (s. 29)

Yoksulluk yok edilemez.

Dünya her şeyi karşılayacak kadar zengindir gerçekten, ama bunu dünyayı yöneten politikacılar tamamen bilinçli olarak engelliyorlar.

Dostluk, ne gereksiz bir sözcük!

Tarihte dikilmiş en yüksek ve en pahalı ve gerçekten de en kıymetli mezar taşı bir köpek için dikilmiş.
Soru bu dünyada çoktandır birinin ne kadar insansı olduğu değil, ne kadar köpeksi olduğudur.
İnsanın ne kadar köpeksi olduğunun söylenmesi gereken yerde, ne kadar insancıl olduğu söyleniyor. İğrenç olan bu. (s. 38)

Ne kadar ölmüş olsak da yolculuğa çıktığımızda gene canlanırız.

…durumumuz ne olursa olsun yapmak istediğimiz şeyi yapmalıyız (…) hele ki en kötü durumdaysak hiç aldırmamalıyız…

Benim Viyanam zevksiz ve gözünü para hırsı bürümüş politikacılar tarafından temelden yıkıldı.
Sanat bu kentte artık mide bulandıran bir maskaralık, müzik tekdüze bir laterna, edebiyat bir sanrı, felsefeden ise hiç söz etmesem daha iyi…

Basit insanlar, gerçekten en karmaşık olanlardır.
Hiç kimse basit insanlar kadar iddialı değildir.

Ben kendi kendimin gözlemcisiyim…
Sadece kendi gözetimim altında yaşamaktayım…
Bu yüzden kendimi lanetlemekle ve kendimi inkâr etmekle ve kendimle alay etmekle…
Bunlar benim kaçış alanlarım…
Kendimi kurtarmak için… (s. 67)

Her zaman müzik olmuştur beni kurtaran…

Doktorların vicdanı yoktur, sadece tıbbi dışkılarını fırlatırlar. Ama biz bu gerçeğe inanmak istemediğimizden hep onlara sığınırız…

Ne kadar yaşlı olursak olalım hep bir dönüşüm bekleriz, dedim kendi kendime, hep mutlak bir dönüşüm, çünkü berrak bir zihinden çok uzaktayız. (s. 73)

Çalışmaya kararlıymış gibi yaptım…

Härdtl trajedisi

Önce düşünce bizi ürkütür, sonra cümle

Bayan Härdtl kadar umutsuz bir insanla karşılaştığımız zaman hemen kendimizin hiç de sandığımız kadar mutsuz olmadığımıza inanırız…

Mendelssohn’u yzacağıma bu notları yazıyorum…

Odamın perdelerini kapattım diye yazıyor Rudolf, bir yığın uyku hapı aldım ve ancak yirmi altı saat sonra büyük bir korkuyla uyandım.
---

Beton
Türkçeleştiren: Sezer Duru
Yapı Kredi Yayınları

3. Baskı, Haziran 2015

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder