Zanaatin Nesnesinden Sanatın Öznesine, Modernizm ve Sonrası için Bir Okuma -
Alet İşler kitabı
Seda Yavuz
…sanat ve zanaatı en çok yakınlaştıran süreç aynı zamanda
sanatçıyı ve eserini özneleştiren modernizme denk gelir.
Vasari, sanatın bir keşif olduğunu, doğanın taklidiyle
başlayarak sonrasında ideal olana eriştiğini düşünür.
(Vasari) zanaatkârın sanatçıya evrildiğini söyler.
…özellikle işçi sınıfının ortaya çıkışıyla el aletlerinin
kullanımının gerilemesi süreci başlar.
Modernizm, modern olma hâlini içinde barındırır fakat
“yeni”yi üretmek ön koşuldur.
Burada önemli olan terim “yeni”dir ama bu soyut “yeni”nin
içeriği konusunda hiçbir belirlenim oluşmaz çünkü belirlenim bir katılık olarak
görünür ve “yeni” olma ile bağdaşmaz.
…genelde kırsal kökenli sanatçıların oluşturduğu Realizm
akımı, el aletlerinin resimlerde simgesellik içermeden olduğu gibi kullanımları
açısından öncüdür.
El aletleri, 20. yüzyılın başında, Dadacı hareketle birlikte
hazır yapım (ready-made) sanat nesnesine dönüşür.
Jim Dine, asamblaj/resimlerinden kısa bir süre sonra “el
aletlerini” bir portre gibi kurgular.
Dine bu aletleri ‘bizim geçmişimizle, insanın geçmişiyle ve
‘el’ ile bağlantılar.
Dine’ın el aletleri kendi düşünce dünyalarına sahip olan
nesnelerdir, tam da bu noktada özgürleşir, özneleşirler.
El aletleri sanatın serüveni içinde önce bir malzeme, adı
konmamış olmazsa olmaz bir kolaylaştırıcı ve nihayet vazgeçilmezliği onurlandırılan
bir sanat öznesine dönüşmektedir.
…
Yavuz, Seda (2022), Zanaatın
Nesnesinden Sanatın Öznesine, Modernizm ve Sonrası için Bir Okuma, Alet
İşler (s. 377-387), Kanca El Aletleri A.Ş.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder