Orta-Asya’dan Anadolu’ya Lahit veya Taş Sandukalarda Görülen Hançer-Bıçak
Tasvirlerinin Sembolizmi
Yaşar Çoruhlu
Eyüp Sultan Camii ve çevresinde Hançerli Fatma Sultan’ın
defnedildiği türbesinde lahit üzerindeki hançer kabartması /
Orta ve İç Asya’da oldukça erken tarihlerden itibaren
Türkler’de ve diğer bozkır topluluklarında, geyikli taş veya sin taşı olarak
anılan mezartaşları üzerinde balta, kazma gibi aletlerin yanında kılıç, hançer
veya bıçak gibi tasvirlerin de yer aldığını görüyoruz.
Orta ve İç Asya’da sin taşları ya da geyik taşı adı altında
anılan mezartaşları bazı Türk topluluklarında "ölünün sureti" olarak
kabul edilir.
… koç/koyun ve at Türk sanatı ve kültüründe pek çok şeyin
simgesi olduğu gibi, ölünün de sembolüdürler, koç ayrıca kötülüklerden koruyucu
bir semboldür de.
Hançer, bıçak veya kılıç, insanlık tarihi boyunca çeşitli
topluluklarca kutsal sayılmış, hatta büyülü güç atfedilmiş, çoğu kere çeşitli
ilahlara, hükümdarlara ve kahramanlara özgü silahlar olarak kabul edilmiştir.
Bıçak; kurban töreni, intikam ve ölümü ifade eder. Ayrıca o
kılıç veya hançerde olduğu gibi, herhangi bir şeyi bölmeyi, herhangi bir şeyle
alâkayı kesmeyi de anlatır.
Kılıç; gücün, hakimiyetin, adaletin, cesaret ve yiğitliğin,
ihtiyat ve yoketmenin sembolüdür.
Abdülkadir İnan’ın bahsettiğine göre, Yenisey’de yaşayan bir
Türk topluluğu, tüfek veya bıçak namlusunu yalayarak yemin ederdi. Yakutlar ise
kılıç veya tüfek gibi silahları öperek ant içerlerdi. Yine aynı araştırmacının
söz ettiğine göre, Başkurtlarda silah üzerine yemin etmeye zorlanan suçlu and
içmeye yanaşmaz ve suçunu itiraf ederdi.
Abdülkadir İnan’ın belirttiğine göre, Kırgız ve Kazak (Türk)
toplulukları kötü ruhların demirden kaçtığına inanmaktaydılar. Anadolu
Türklerinde de yaygın olarak sözü edilen ve loğusa kadınlara musallat olduğu
varsayılan bir kötü ruh olan alkarısı Kazakların inancına göre demirciden
korkarmış.
…
Çoruhlu, Yaşar (1997), Orta-Asya’dan Anadolu’ya Lahit
veya Taş Sandukalarda Görülen Hançer-Bıçak Tasvirlerinin Sembolizmi, Eyüp
Sultan Sempozyumu 1, Tebliğler (s. 60-70), Yayına hazırlayan: İrfan Çalışan, Eyüp
Sultan Belediyesi, İstanbul
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder