Amasya ve Tokat Çevrelerinde Türbe ve Yatır İnanç Pratiği Örnekleri ile
Velilere (Evliyalar) Bıçak Koyma İnancı
Necdet Kurt
Herhangi ağrılı, sancılı bir rahatsızlığı olan kişiler
çevredeki evliyalara atfen, hastalığını iyileştirmesi dileğiyle su dolu bir
tasın içerisine her evliya için ziyaretgâhın istikametine yönelterek akşamdan
bir bıçak koyar. Sabah kalktığında hangi bıçakta paslanma emareleri görürse
ağrının o taraftaki evliya tarafından geçirildiğine inanılarak o evliyaya
kansız kurbanlar sunulur, gelip geçenlerin yemesi için çörek vb. yiyecekler
bırakılır, mumlar yakılır.
Tokat ve Amasya
Hitit, Pontus, Roma ve sonrasında Bizans gibi medeniyetlerin
hâkimiyetinde kaldı
her iki bölgenin de Emevi ve Abbasi akınlarına uğradığı
bilinmektedir.
11. Yüzyılda Daişmend Gazi tarafından fethedilmiş, sonraları
ise Selçuklu hâkimiyetine geçmiştir. 1240 Baba İshak Ayaklanmasından etkilenen
yörede, 1243’ten sonra Moğol, İlhanlı, Eratna Beyliği, Kadı Burhanettin Devleti
ve Akkoyunlular hüküm sürmüştür. Yıldırım Bayezid 1393 yılında Amasya’yı 1398
yılında da Tokat’ı Osmanlı Devleti’ne katmıştır.
Bölgelerdeki yerleşim birimleri dikkatli incelendiğinde,
“Avşar, Dodurga, Kayı, Bayat, Kızık, Kınık, Kargın, İğdir, Ayazma, Salur,
Karaevli” vb. gibi Oğuz boylarının adlarını taşıyan onlarca köyün varlığı ile
bu isimlerin birçoğunun soyadı olarak kullanıldığı dikkat çekmektedir.
Dilek Evliyası: Amasya, Çiğdemlik köyündedir.
Çocuğu olmayanlar gelip ziyaret ederler ve suya bıçak
bırakırlar. Suyun içindeki bıçak kısa zamanda paslanırsa kurban adağı keserler.
bıçak koyma pratiği
Bu inancın altında Türk mitolojisi ve diğer birçok
mitlerdeki demire olan saygı ve demirin kutsallığı yatmaktadır.
Anadolu’nun çoğu yerinde görünen yeni doğan bebeklerin
yastık veya beşiğinin altına bıçak koyma, cenaze üzerine bıçak koyma ve bıçakla
ilgili birçok pratik, demirin yukarıda söz ettiğimiz kutsiyetinden gelmektedir.
Alevi-Türkmen köylerinde bulunan ziyaret yerlerindeki
uygulamalar bu inancın gereklerine, Sünni-Türkmen köylerindeki ziyaretlerdeki
uygulamalar ise Sünni ibadet şekilleri ile bezenmiştir.
…
Kurt, Necdet (2022), Amasya ve Tokat Çevrelerinde Türbe
ve Yatır İnanç Pratiği Örnekleri ile Velilere (Evliyalar) Bıçak Koyma İnancı,
Kültür Evreni, Yıl: 2022, Sayı: 47, s. 103-123
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder