Türk-İslam El Yazmalarında Zanaat-Zanaatkâr ve El Aletleri Tasvirleri
Aslıhan Erkmen
Her kültürde mesleklerin ve zanaatların ortaya çıkışına
ilişkin farklı anlatılar mevcuttur. Ortaçağ İslâm dünyasında bu konuları ele
alan eserlerin başında İbn Haldûn’un (ö. 1406) Mukaddimesi, Firdevsî’nin (ö.
1020?) Şâhnâmesi, Arapça ve Farsça dillerinde farklı yazarlarca kaleme alınan
peygamberler tarihleri olan Kısasü’l-Enbiyâlar (Peygamber Hikâyeleri) gelir.
…peygamberler tarihlerinde Hz. İdris çeşitli zanaatların
mucidi veya koruyucusu olarak gösterilir. İbn Haldûn’a göre insanlığa
medeniyeti getiren odur.
İdris peygamberin icatları arasında yazı, terzilik,
astronomi ve aritmetik sayılır; tefsirlerde kalemle yazı yazan, elbise diken,
hesap yapan, yıldız ilmiyle uğraşan ilk insan olduğu dile getirilir.
…bazı Kısasü’l-Enbiyâ nüshalarında Nuh peygamber gemisini
inşa ederken betimlenir.
…keresteleri uygun ölçülerde tek başına el testeresi ile
veya iki kişi çapraz testere ile keserken resmedilir. Planya ile kereste
budaklarını temizleyen, el matkabı ile ağaç üzerine delikler açan,
zanaatkârlara malzeme taşıyan kişiler ile zemine gelişigüzel koyulmuş, değişik
ebatlarda el testeresi, burgulu biz, balta, keser gibi el aletleri de vardır.
İslâm dünyasında zanaatların ortaya çıkış anlatıları
genellikle zanaatın önemine vurgu yapacak biçimde peygamberler, efsanevî
sultanlar ile ilişkilendirilir.
…zanaat bir “inşa” meselesidir. Medeniyet başta gelmek üzere
hanedanın, krallıkların, ulusların, kentlerin inşası hep büyük projelerdir ve
bunların gerçekleşmesinde zanaatkârın önemi büyüktür. Bu aynı zamanda gücün de
göstergesi olduğundan kitap resimlerinde inşaat tasvirlerine de sıklıkla
rastlanır.
Mimari yapılarla ilgili tasvirlerde hem İran hem Anadolu
coğrafyasında benzer aletlerin ve çalışma sisteminin görülmesi, belli bir
inşaat kültürünün ve zanaata özgü teknik, malzeme ve yöntemin benimsendiğini
gösterir. Geleneksel metotların görsel imgesini taşıyan bu resimlerde
betimlenen araç gereçlere günümüzde müzelerde, özel koleksiyonlarda
rastlanması, söz konusu tasvirlere belge niteliği de kazandırır.
Artuklu emiri Nasırüddîn Mahmud’un (salt. 1200-1222) isteği
üzerine Kitâb fî ma’rifeti’l-Hiyeli’l-Hendesiyye (Olağanüstü Mekanik Araçların
Bilgisi Hakkında Kitap) adlı eserini kaleme alan El Cezerî (ö. 1206’dan sonra)
bu eserindeki mekanizmaların tüm parçalarının çizimini ve açıklamalarını
yaparak âdeta resimli bir kılavuz hazırlamıştır.
Kitab-ı Bulhan (Şaşırılacak Şeyler Kitabı)
Kitap esas itibariyle bir fal kitabıdır ve astrolojik
semboller, burçlar, gezegen ve yıldız gibi gök cisimleri ile bunların etkisi
altındaki kişilere ilişkin bilgiler içerir.
…gezegen adı ve alegorisi (kişileştirme) verilir; ardından
yedi farklı kutu içinde o gezegenin etkilediği meslekler ve icracıları,
genellikle aletleriyle veya işlerini yaparken gösterilir. Bunlar sağdan sola
olacak şekilde şu şekilde sıralanırlar:
Zuhal (Satürn): Demirci (önünde örs ve elinde çekiç ile),
Duvarcı (elindeki kazma ile bir duvarı kırarken), Ateşbâz (ocağın önünde,
elindeki tutucuyla ateşi karıştırırken), Ziftçi (katran karışımını yoğururken),
Hammal (sırtında yük taşırken), Lağımcı (elinde kazma tutarken), Debbâğ (büyük
bir tekne içine girmiş, ayaklarıyla deri tabaklarken).
Müşteri (Jüpiter): Kadı, Bazargân (Tacir), Vaiz, Keşiş,
Muhtesib (Şehremini), Çizmeci (önündeki sehpada deri şekillendirirken), Mumcu
(mum yaparken, üst kısımdaki ipe mumlar asılmış olduğu halde).
Merrih (Mars): Cellad (elinde kılıç ile), Kasap (önünde bir
küçükbaş hayvan ile), Sırçacı (alevleri kapağından dışarı taşan çini fırını
önünde), Nalband (at nallarken), Aşçı (kazan karşısında), Meşaleci (elinde
meşale ile), Arslancı (yanında aslan ile).
Şems (Güneş): Padişah, Bey, Altıncı (elinde altın dövmekte
kullanılan ince çekiçle), Kuyumcu
(ufak bir ocağın karşısında ateşi harlarken), Kalkancı
(kalkanlarla), Kazzaz (ince ipek iplik çekerken), Sarraf (terazide altın para
tartarken).
Zühre (Venüs): Udcu, Çengî, Neyzen, Rakkas, Defçi, Tabılcı
(elle çalınan bir tür davulu çalan kişi), Davulcu.
Utârid (Merkür): Nakkaş (yazı masasında çizim yaparken),
Terzi (kaftan dikerken), Dülger (elinde çekiçle), Kâtip (yazı masasının
başında), Çulha (el tezgâhında bez dokurken), Attar, Peyk.
Kamer (Ay): Çırpıcı (yıkamacı), Balıkçı, Çoban, Hallâç
(elinde tokmağı ve yayı ile), Gemici, Deveci, Ekinci.
Osmanlı rasathânesindeki çalışmaları ve aletleri gösteren
iki resimli eser günümüze ulaşır. Bunlardan biri Seyyid Lokman’ın Farsça ve
manzum olarak kaleme aldığı tarih konulu Şehinşâhnâme adlı eserin birinci
cildi, diğeri İstanbul Rasathânesi’ndeki büyük ölçekli aletleri tanıtan, nasıl
kullanılacaklarını anlatan Âlât-ı Rasadiyye li-Zîci’ş-Şehinşâhiyye isimli bir
risaledir
Surnâme
Esnaf bu geçitlerde birbiriyle üstünlük yarışına girer;
kendi meslekleriyle ilgili buluşları göstermeye çalışır.
Surnâme-i Hümâyûn’da altmış civarında esnaf seyyar
atölyeler, dükkânlar ve maketler ile geçit yaparken, bunlardan yaklaşık on beşi
atölyesinde veya işlerine özgü araç gereçler ve el aletleri ile gösterilir.
Aralarında mest dikip satanlar, sırçacılar (camcı), eyer ve
koşum takımı yapan serrâçlar, ham ipek çözenler, peştemâl dokuyanlar,
kılıççılar, kalaycılar, şem‘kârân diye bilinen mumcular, taş ustaları,
nalçacılar, terberkârân denilen balta ve keski yapanlar, kazancılar erreciler
(bıçkıcı), ince demircilik işi yapan çilingirânın bulunduğu bu zanaatkârların
en sık kullandıkları aletler örs ve çekiç, körük, balta, maşa, keskidir.
El aletleri uygarlık tarihi boyunca insanoğlunun en büyük
yardımcısı olarak sözlü, yazılı ve görsel kültürde kayda geçirilir.
Aralarında yüzyıllar olmasına ve üretim süreçlerinde meydana
gelen gelişmelere rağmen farklı kültür ve zamanlarda hazırlanan eserlerde
zanaatkârın malzemesi, araç gereci ve çalışma şekli benzerdir. Usta-çırak ilişkisi
içinde nesiller boyu bilgisi aktarılan zanaatlar ve onunla ilişkili araçlar
bozulmadan, herhangi bir olumsuz değişime uğramadan günümüze kadar hem
imgeleriyle hem somut örnekleriyle ulaşabilmiştir. Önemli olan bu bilginin
geleceğe de aynı tutarlılık, süreklilik ve himâye ile taşınmasıdır.
…
Erkmen, Aslıhan (2022), Türk-İslâm
El Yazmalarında Zanaat-Zanaatkâr ve El Aletleri Tasvirleri, Alet İşler (s. 324-348),
Kanca El Aletleri A.Ş.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder