Zülfikar'ın Divan Şiirine Yansımaları
Zülfikar, divan şairleri
tarafından telmih unsuru olarak kullanılırken farklı çağrışımlar ve benzetmeler
içinde kendisine oldukça geniş bir kullanım alanı bulmuştur. Zülfikar,
kasidelerde memduhun kılıcının benzetileni olarak yer almıştır. Zülfikar,
sevgilinin gamzesi, kaşı, kirpiği, saçı, dudağı, gözü gibi farklı güzellik
unsurlarıyla şekle dayalı bir münasebet içinde ilgili unsuların âşık üzerindeki
etki gücünü yansıtırken kullanılmıştır. Bazen de kalem, makas, dil, tuğra ve
çiçek olmuştur. Zülfikar’ın sancaklarda, duvarlarda, kalender ve Abdâlların kol
ve sinelerinde damga olarak yer alması da şairlere ilham vermiştir.
Zülfikar, kelime olarak
“zû+el” ile “fekâr” kelimelerinin birleşmesinden oluşmuştur. “Zû” sahip,
“fekâr” omurga ve boğum anlamına gelmektedir.
Zülfikar’ın lügat manası
fukralıdır. Kılıcın üzerindeki çentikler fukralara benzetildiği için bu isimle
anıldığı ileri sürülmektedir
Hz. Ali’ye ait kılıcın
çentiklerinden, kesici ve parçalayıcı vasfından dolayı Zülfikar olarak
isimlendirildiği muhtemeldir
Zülfikar, Hz. Ali’nin iki
tarafı da keskin, boğumlu, yivli kılıcının adıdır.
Zülfikar’ın akıbetine dair
bir rivayete göre kılıç Necef Denizi’ne bırakılmıştır
…
Kaplan, Hasan (2018), Zülfikar'ın Divan Şiirine Yansımaları,
IV. Uluslararası Alevilik ve Bektaşilik Sempozyumu (18-20 Ekim 2018 Ankara),
Bildiriler Kitabı, Editörler: Doç. Dr. Orhan Kurtoğlu ve Dr. Ayşe Çamkara
Erginer, Asil Organizasyon AŞ, Ankara, 2018
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder