Platon’un Sanatçıları ve Zanaatkârları: Mimesis Üzerine Bir İnceleme
Gaius Plinius Secundus (Yaşlı Plinius) M.S. 77-79 yılları
arasında kaleme aldığı, Doğa Tarihi adlı eserinde Zeuxis ve Parrhasius adındaki
iki usta ressamın gerçekleştirdiği bir müsabakadan bahseder
Zeuxis’in doğayı (gerçeği) taklit ederek, kuşları aldatma
düşüncesi, Parrhasius’un, onu alt edebilmek için kuşlardan daha üstün bir
varlığı (insan) hedef almasına yol açar.
Zeuxis’in temsil ettiği ‘tasvir ressamlığı’ ile
Parrhasius’un temsil ettiği ‘aldatma’ veyahut ‘inandırma sanatçılığı’. Bu iki
bakış açısının tek ortak noktası ise gerçeği yeniden yaratmak, taklit etmek,
yani mimesis’tir
Mimesis, referans aldığı şeylerin kendisi değil, şeylerin
bir taklidi, temsili ve tasviridir
Platon’un karşı olduğu ve kendi devletinde istemediği / sanatçılar
/ onlar hakikate ulaşma amacında değil, aksine hakikate ulaşma yollarında
aldatma oluşturarak, insanları ondan uzaklaştırma eğilimindelerdir.
(Aristoteles) komedya ortalamadan daha kötü karakterleri,
tragedya ise ortalamadan daha iyi olan karakterleri taklit etmek ister…
…
İşcen, Melih Deniz (2020), Platon’un Sanatçıları ve
Zanaatkârları: Mimesis Üzerine Bir İnceleme, Journal of Arts, Cilt: 3, Sayı: 2,
s. 117-128
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder