1 Temmuz 2025 Salı

Geleneksel İran Mimarisinde Müzik, Mimarlık ve Matematik (Makale özeti)

 Geleneksel İran Mimarisinde Müzik, Mimarlık ve Matematik - Notlar

Music, Architecture and Mathematics in Traditional Iranian Architecture, Nexus Network Journal 20 (353-371), 2018

 

Makale, müzik, mimari ve matematik arasındaki ilişkiyi bulmayı ve bu ilişkinin parametrelerini geleneksel İran mimarisi bağlamında analiz etmeyi amaçlıyor.

 

Müzik ve geleneksel İran mimarisi arasındaki bağlantı; ritim, yüksek ve alçak, hiyerarşi, sayılar, matematik, geometri ve renk gibi farklı parametrelerin analizinde açıkça görülmektedir.

 

Binaların görünümündeki "harmonik yapılar", "uyumsuzluk", "uyumsuzluklar" ve "tematik ters çevirmeler" gibi unsurlar müzikal bir anlam yaratmanın belirgin yöntemleridir.

 

…mantıksal oranlara sahip grafik şekiller…

 

Dini mekanlara ışığın girişi, dini müzikle ilişkilendirilebilir. İran'daki eski camilerdeki ışık huzmeleri ışığın ve gölgenin güzelliğini temsil ederken, bu ritimler bedenin doluluğunu ve boşluğunu temsil eder.

 

Mimarinin de müziğin de iniş çıkışları vardır. Müzikte tiz ve pes perdeler gösterilirken, mimaride bu, binaların en yüksek noktası ile zemin seviyesi arasındaki farklarla temsil edilir.

 

Müzik sanatındaki temel değer ritimdir.

Ritim, melodilerin dağılmasını önlemek için bir "tasma" görevi görür.

Mimari ritim / formu düzenleyen düzenli ve koordineli olarak tekrar eden çizgiler, formlar ve unsurlardır.

 

İran müziğinde dar-amad, İran Bahçesi'ne girişle aynı anlama gelir.

İran Dastgah müziğinde bir sıra takip edilmelidir (Dar-amad, Avaz, Tasnif vb.). Benzer şekilde, İran bahçelerinde ve evlerinde de mekânsal unsurların düzeni hiyerarşik ilkelere uyar (giriş konağı, koridor, Haşti gibi).

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder