Ulla Rajala, Phil Mills - Konut Biçimleri, Arkeolojide 20 Yıllık Görev Manzaraları - Notlar
Forms of Dwelling, 20 Years of Taskscapes in Archaeology, Oxbow Book, Oxford, 2017
Bölüm 1
Giriş: Görev manzarasından seramiğe ve ötesine
Ulla Rajala, Philip Mills
Bu giriş, Ingold'un görev alanı hakkındaki ilk fikrinin ve kavramın oluşmasına yardımcı olan biyografik bağlamın incelenmesiyle başlıyor. Bunu, kavramın son birkaç on yılda nasıl kullanıldığı ve geliştirildiğine dair bir genel bakış takip ediyor. Sonraki bölüm, kavramın bazı güncel kullanımlarını, özellikle Mills ve Rajala'nın "seramik" kavramını ve seramik işaretleyiciler kullanarak arazideki arkeolojik etkileşimleri modelleme girişimini ayrıntılarıyla anlatıyor. Son olarak, bu kitap için derlenen makalelerin bir özeti yer alıyor.
Manzaralar hareketle yaratılır ve görev manzaraları, aktivite kalıpları bir dizi "ayak izi"ne dönüşür
Ingold'a göre zamansallık, kronoloji veya tarih değil, süredir
Zamansallık, kavramsal olarak, somut faaliyetlerin, toplumsal, yaşanmış zaman aracılığıyla değer katan emek tarafından gerçekleştirildiği görev alanlarında kendini gösterir
Timothy Ingold, Cambridge Üniversitesi Arkeoloji ve Antropoloji Fakültesi'nde eğitim görmüştür.
Mills ve Rajala, dinamik manzaraları karakterize etmek için bir görev alanına teorik ve metodolojik iyileştirmeler eklemek amacıyla "seramik" kavramını kullanarak maddilik ve yöntemle ilgili belirli arkeolojik soruları ele almaya çalışmaktadır.
Bir seramik, "kasıtlı olarak pişirilmiş kilden yapılmış malzemenin üretimi, kullanımı ve bertarafı ile yaratılan, işlenen ve deneyimlenen manzara" olarak tanımlanmaktadır.
"Seramik" terimi ve kavramı, Mills'in 2001 yılında Leicester Üniversitesi'ndeki diğer lisansüstü öğrencileriyle koyunların oluşturduğu manzaralar üzerine yaptığı tartışmalardan ortaya çıkmıştır.
...kasıtlı olarak şekillendirilip pişirilen kilin üretimi, kullanımı ve atılmasına doğrudan atfedilebilen peyzajın bazı yönleri. Bu, aktif olarak değiştirilmiş bir peyzajdır; kilin kazılması, hazırlanması ve işlenmesi gerekir.
Seramik endüstrisi, Roma döneminde olduğu gibi büyüdükçe, peyzaj üzerindeki etkisi de doğal olarak daha da artar.
Dolayısıyla, "seramik" (Yunanca "keramos") ve tiyatro dekoru (Yunanca "skene") kelimelerini birleştiren "seramik" terimi
Bölüm 2
Görev alanını göreve dönüştürmek
Tim Ingold
Hayvan, yalnızca dünyasındaki nesnelerin sunduğu şeyleri algılar; insanlar onları gerçekte oldukları gibi görür ve ancak o zaman –el koyma eylemleriyle– onlarla ne yapılabileceğini amaçlar. Peki insanlar diğer insanları nasıl görür?
Size kim olduğunuzu sorduğumda, bedeniniz de sizin kadar tepki verir ve hayat hikâyenizi anlattığınızda, bu aynı zamanda bedeninizin hikâyesidir, çünkü başkalarının yanında konuşan, yaşayan, büyüyen ve yaşlanan bedendir.
Dünyanın sakinleri olarak, görevlerimiz dünyanın dünyalaşmasının ayrılmaz bir parçasıdır. Bu nedenle, son tahlilde görev manzarası ve manzara birdir.
İnsanın mesken tutma görevlerini, dünyanın bir bütün olarak oluşma süreci içindeki uygun bağlamlarına yeniden yerleştirerek, görev manzarası ile manzara arasındaki ikiliği ortadan kaldırabiliriz; ancak bunu yalnızca manzaranın kendisinin temel zamansallığını kabul ederek yapabiliriz.
Manzaranın bakılacak bir tablo olduğu sahne projeksiyonu uygulamalarından çok uzak olan bu kelime, kökenini erken ortaçağ döneminde Kuzey Avrupa'nın tarım uygulamalarında bulan çok daha eski bir kökene sahiptir
"Scape" eki, birçok akademisyenin varsaydığı gibi klasik Yunancadan gelmemektedir. skopein, 'bakmak' anlamına gelir, ancak Eski İngilizce'den gelir sceptan veya Skype'ım var, 'şekillendirmek' anlamına gelir. Dolayısıyla manzara, bakılan arazi değil, kara şeklinde Orta Çağ çiftçileri ve ormancılar, modern peyzaj mimarlığı uygulamalarında olduğu gibi tasarım projeleriyle değil, yürüyerek, balta ve sabanla ve evcil hayvanlarının yardımıyla toprağı şekillendirdiler. Bu, ağaç, çimen ve toprakla yakın, kaslı ve içgüdüsel bir etkileşim içinde yapılan bir çalışmaydı; bu, "manzara" kelimesinin bugün birçok zihinde çağrıştırdığı mesafeli, tefekkürlü ve panoramik görünümün tam tersiydi
…peyzajdır Görev manzarası, toprağı şekillendirmek onu işlemek anlamına gelir.
Bölüm 3
Peyzaj arkeolojisi ve yeniden insanlaştırma projesi
Andrew Fleming
Yeni Peyzaj Arkeolojisi, haritaların kullanımında içkin olan "Kartezyen" bakış açılarından uzaklaşmış ve duyusal ve deneyimsel olanın önemini vurgulayarak bizi ses manzaraları, koku manzaraları vb. hayal etmeye teşvik etmiştir. (Bu tür alıştırmalar, bizi geçmişin insanlarına daha da yakınlaştırdıkları için değil, bilgisayar ekranlarına ve sanal gerçekliğe giderek daha fazla bağımlı hale gelen bir arkeolog neslinin "yeniden vahşileşmesine" yol açabilecekleri için değerli olabilir).
Bölüm 4
Görev alanları aracılığıyla Mezolitik Çağ'a yaklaşım: Batı İrlanda'dan bir vaka çalışması
Killian Driscoll
Manzarayı görme eylemi, manzarayı incelememiz ve yorumlamamızla bağlantılıdır.
Avcı-toplayıcıların manzara algısının anahtarının patikalar olduğu ileri sürülmektedir
Yollar, yalnızca bir yere erişim yolu olarak değil, aynı zamanda topluluğun ayrılmaz bir parçası olarak oradaydı. Yolculuğun kendisi, varış noktası kadar önemlidir.
Manzara bağlamsallaştırılmalıdır. İnsanların - her yerde, her zaman - dünyalarını anlama ve onlarla etkileşim kurma biçimleri, belirli zaman, mekan ve tarihsel koşullara bağlı olacaktır.
Geçmişle ve gelecekle birçok farklı şekilde etkileşim kurarak çok farklı zamansal ölçeklerde işleyecektir. Manzara asla durağan değildir
Bölüm 5
Bir seramik sahnesini yorumlamak: Geç Cumhuriyet ve İmparatorluk manzaralarının karakterizasyonu
Ulla Rajala, Philip Mills
…
Bölüm 6
Petra'nın çatı manzaraları: Nebati-Roma kentsel bağlamında seramik çatı kiremitlerinin kullanımı
Pirjo Hamari
Çatı kiremitleri, kilden üretilen ve fırınlarda pişirilerek standart ve dayanıklı bir çatı malzemesi elde edilen bir tür antik seramik yapı malzemesidir. Arkeolojik kayıtlarda Roma İmparatorluğu'na ait en hacimli buluntular olabilirler ve hem şehirlerde hem de kırsal alanlarda, özellikle İtalya'da Roma inşaatlarının temelini oluştururlar.
Bu çalışma, Nebati ve Roma dönemlerinde Petra'da seramik çatı kiremitlerinin kullanımını incelemiştir.
Bölüm 7
Bir şehir manzarasındaki görev manzaraları – Geç Antik Atina'da seküler ve dini faaliyetlerin yeniden konumlandırılması
Arja Karivieri
Atina'nın merkezindeki çeşitli kazılardan elde edilen arkeolojik kanıtlar, MS 267'deki Herul akınından sonra önceki faaliyet merkezlerinin birçoğunun terk edildiğini göstermiştir.
Atina, 5. yüzyılda muhtemelen şehrin merkezindeki ilk Hristiyan kilisesi olan tetrakonkhos'un Hadrian Kütüphanesi'nin ortasına inşa edilmesine kadar pagan dinlerinin kalesiydi.
Atina'daki bazı pagan kutsal alanlarının, MS 267'deki Herul yıkımından sonra terk edilmiş olması muhtemeldir
…ortak pratik etkinlik bağlamlarında birbirimizin varlığına tepki olarak eylemlerimizi ayarlıyoruz.
…kilisenin mevcut haliyle korunması "bakım ve onarım için düzenli bir çaba gerektirir" ve bu çaba azaldığında, kilise kısa sürede bir bina olmaktan çıkıp bir harabeye dönüşecektir
MS 5. yüzyılda imparatorluğun pagan kültlerine karşı yaptırımlarından sonra insan katkısı başarısız olunca, Atina tapınakları kutsal alan olarak işlevini yitirdi ve ya yağmalandı, yıkıldı ya da nüfusun çoğunluğunun ve imparatorluk yetkililerinin Hıristiyan olduğu yeni Hıristiyan toplumunun gerçekliğine uyarlanan Hıristiyan kiliselerine dönüştürüldü.
Bölüm 8
Somutlaştırılmış görev manzaraları? Güney Norveç'te Mezolitik taş tedariği
Astrid J. Nyland
…taş alet tedariki, toplumsal olarak inşa edilmiş görev alanlarının rolünü ve önemini ifade eden yerleşik eylemler süreci olarak anlaşılmalıdır.
Bulgular, doğu ve batı Norveç'te iş alanlarının Mezolitik dönemde geliştiğini ve Geç Mezolitik'te taş alet tedarikinde, balta veya keser üretiminde, yarı yerleşik yerleşimlerin gelişiminde ve kaya sanatının oluşumunda bir patlama yaşandığını göstermektedir.
Bölüm 9
Taş ve sosyal çevreler: Yadlee Taş Çemberi'nde görev alanı ve peyzaj araştırması
Tom Gardner, Alexander Westra, Alexander Wood, Colton Vogelaar
Arkeoastronomi en basit haliyle manzara, görev manzarası ve gökyüzünün etkileşimini araştırır
Ufka baktığımızda, gökyüzü ile karanın etkileşime girdiği bir sınır alanı görebiliriz.
…görev alanları sosyaldir ve bu nedenle geçmişin kapsamlı bir analizi için elzemdir.
Bölüm 10
Diyakronik güç manzaraları: Norveç'in Odda kentinden bir vaka çalışması
Anne Drageset
Foucault'nun "mekan, herhangi bir güç uygulamasında temeldir" kavramına dayanan bu makale, manzaradaki güç yapıları ve sosyal ilişkilerdeki farklılıkları inceleyecektir.
Erken Demir Çağı höyüğü inşa edilirken manzaranın önemi neydi? Aynı özelliklerin bazılarının daha yakın zamanlarda da kullanıldığı söylenebilir mi?
Sosyal gerçeklikteki manzara, bir grubun davranışlarını düzenleyen açık normlar ve hedefler sistemine bağlıdır. Bu kurallar, manzaradaki gücün ifadeleridir ve yasa ve yönetmeliklerde, ayrıca gelenek ve göreneklerde de ortaya çıkabilir.
(Maarten Jacobs)
Bölüm 11
Maori coğrafyasında zamansallık: Yeni Zelanda'nın Hauraki Ovası'nda 400 yıl boyunca birbiriyle ilişkili faaliyetlerin ilerlemesi
Caroline Phillips
Yeni Zelanda'nın Kuzey Adası'ndaki Hauraki Ovası
MS 1450 civarından itibaren Maori grupları nehir kıyılarına yerleşti.
360 km'den fazla uzanan2Hauraki Ovası, Yeni Zelanda'daki en geniş düz alanlardan biridir
Yerel halk, yerel olarak bulunan balık, kabuklu deniz ürünleri, kuşlar, meyveler ve eğrelti otu kökü tedarik ederek geniş tabanlı bir ekonomi uyguluyor; yiyecek olarak köpek besliyor ve ürün yetiştiriyordu.
…
Bölüm 12
Ritüel görev alanlarındaki Sami kutsal mekanları
Tiina Ääkäs
Samiler, geleneksel olarak Norveç, İsveç ve Finlandiya'nın kuzey kesimlerinde ve Kola Yarımadası'nda yaşayan yerli halktır.
Bu geniş alan, yalnızca bir değil, örneğin on farklı Sami diliyle birbirinden ayrılan birçok farklı Sami kültürünü barındırır
Ruhlara ve tanrılara adaklar sunularak yaklaşılırdı. Adaklar, örneğin kutsal taşlar gibi belirli kutsal yerlerde yapılırdı.
İsveç'te adak bırakma uygulaması daha da eskidir ve kanıtlar, başlangıcının 6. yüzyıldan veya en geç 10. yüzyıldan itibaren olduğunu göstermektedir
Sunular geçim ve geçim kaynağı ile bağlantılıydı
En yaygın sunular geçim kaynağı olan hayvanlar veya hayvan parçalarıydı, ancak metal nesneler, alkol ve daha sonra tütün de verilirdi
görev manzarası / Bana göre manzara, deneyimlenen ve yaşanan şeydir. Anlamlarla doludur. Belirli bir manzaranın nasıl deneyimlendiği, bir yandan bireyle ilgili faktörlere, diğer yandan da topluluk tarafından yaratılan kültürel geçmişe bağlıdır.
Bir manzaraya anlamlar, ona nasıl ve neden aşina olduğumuza göre atfedilir
Örneğin, aynı orman bir kişi için günlük bir işyeri olabilirken, bir başkası için nişanlanma gibi romantik bir anıyı çağrıştırabilir.
Kültürel geçmişimiz sahip olduğumuz imgeleri ve dolayısıyla deneyimlerimizi etkiler. Manzara ve kültür diyalektik bir ilişkiye sahiptir
Manzara, insanların dünyayla buluşmasından yaratılır ve bu buluşmada etkinlik manzarayı tanımlar.
Kuzey Sami kelimesi meahcci / Orman, insan ve doğa arasındaki ilişkiyle ilişkilendirilir. Kelimenin anlamı kullanılacak doğal kaynaklara göre değişir
Suya yakınlık, kutsal mekanların tipik bir özelliği olmuştur.
Su, dünyaları birbirine bağlayan bir eşik özelliği olarak düşünülebilir.
Kutsal mekanlarla ilişkili su yolları arasında, durgun sular su yollarından daha yaygındır ve farklı bir ses manzarası yaratır
Bölüm 13
Gizli görev alanı: Soğuk Savaş faaliyetlerinin incelenmesi açısından çıkarımlar
Bob Clarke
Peter Hennessy
…
Bölüm 14
Black Country'de bir görev manzarası, akış manzarası ve seramik alanının kazılması
Matt Edgeworth
Bu makale, bir seramik üretim sahasında yapılan arkeolojik kazının zaman içindeki gelişimini anlatmaktadır. Alan, Black Country'deki Wednesbury kasabasının tarihi merkezinin hemen dışında yer almaktadır.
Bölüm 15
Sonuç: manzara, görev manzarası, yaşam
Julian Thomas
Görev alanı fikri, hareket halindeki bir dünyayı yakalamaya çalışır
Bir manzara asla "tamamlanmaz", bu yüzden insan sadece geri çekilip ona hayran kalabilir. Manzaralar sürekli olarak kendilerini yeniden yaratırlar ve içlerine yerleşmiş görev manzaraları da öyledir
Tim Ingold, "görevlere" odaklanmanın araçsal olduğunu ima eder: insanlar her zaman net bir amacı olan faaliyetlerde bulunmazlar.
…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder