19 Şubat 2018 Pazartesi

Kentlerin Markalaşması ve Samsun


Fadime Tikbaş - Kentlerin Markalaşması ve Samsun

Marka olma kavramı bundan 200 yıl önce, Josiah Wedgwood'un ürettiği porselenlere kendi adını basmasıyla başlamıştır.
Kentlerin markalaşması için ülkeler 1990'lı yıllardan sonra "kent marka konumlandırması" yapmak üzere çalışmalar ve yatırımlar yapmaya başlamışlardır.
Resmi kaynaklarda ise kent markalaşması süreci 2006 yılında Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından hazırlanan Türkiye Turizm Stratejisi 2023 (TTS) eylem planında, devlet tarafından hedef olarak oluşturulmuştur (s. 147).

Samsun'un markalaşma serüvenine bakıldığında il Özel idare tarafından Ekim 2009 yayımlanan ve 2010-2014 yılları arasını kapsayan İl Özel İdaresi Strateji Planı dikkat çeker. Yayımlanan strateji planında 'İlimizde kültür projesi kapsamında;
İlkadım İlçesi "Cumhuriyet Kenti",
Alaçam İlçesi "Mübadele Kenti",
Vezirköprü İlçesi "Osmanlı Kenti" şeklinde adlandırılarak bir kültür üçgeni oluşturulması ve kültür turizmine katılımı, bu doğrultuda Alaçam İlçesine öncelik verilerek çalışmaların yürütülmesi' ifadelerine rastlanır.

Farklılık yaratmak, milletleri geçmişten geleceğe taşıyan kültürel belleklere başvurmayla mümkün olabilir.
Günümüzde çağdaş kent kavramı, "kentin sahip olduğu kültürel ve doğal değerlere duyarlı davranarak gelişmesi gereken bir mekanizma olduğu" düşüncesini barındırmaktadır.

Seyahat yazıları ya da yazıların içine giren seyahatler marka oluşturmanın ve bu markayı yaygınlaştırmanın bir diğer yoludur (s. 148).

Samsun'un turizm alternatifleri arasında yer alan kuş gözlemciliği, su altı dalış, kış turizmi, dağcılık, kongre turizmi, mağara turizmi, yayla turizmi, sağlık turizmi ve kültür turizmi alanları marka oluşturmak babında yöneticilerinin dikkatini beklemektedir.

---
Tikbaş, Fadime. (2011), Kentlerin Markalaşması ve Samsun, Samsun Sempozyumu 13-16 Ekim Samsun, Bildiriler Kitabı, Cilt: 2, s. 147-150, Samsun 2013

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder