18 Ekim 2019 Cuma

Meczup


Halil Cibran - Meczup
 
Nasıl mezcup olduğumu bilmek ister misiniz?
Bakın nasıl oldu,

…uyandım ve gördüm ki bütün maskelerim çalınmıştı,

Pazaryerine vardığımda, toy bir delikanlı bir çatıya dikilmiş “Meczup var!” diye bağırıyordu.
…güneş ilk kez çıplak yüzümü öptü,
İşte böyle meczup oldum ben.

Özgürlüğü ve huzuru buldum meczupluğumda; yalnızlığın özgürlüğünü ve anlaşılmamış olmanın huzurunu. Çünkü bizi anlayanlar içimizdeki bir şeye de egemen olurlar.

Tanrı
Ben Senin topraktaki kökünüm,
İşte o zaman, Tanrı bana doğru eğildi…

Dostum
Dost, içimdeki “ben” sessizliğin evinde yaşar, orada da sonsuza dek ulaşılmaz, yanına yaklaşılmaz olarak kalacaktır.

Sen Cennetine doğru yükseldiğinde, ben Cehennemime doğru inerim,
…seslensen bile, benim Cehennemimi görmeni istemezdim.

Korkuluk

Uyurgezerler

Bilge Köpek

İki Keşiş
“Kardeş, beni bırakmak zorunda kalman kahreder beni. Ama mutlaka gitmen gerekiyorsa, öyle olsun.”

Vermek ve Almak

Yedi Benlik
Yedinci Benlik: siz hayatı yeniden yaratmakla uğraşırken, ben “hiçbir yer”in ve “hiçbir zaman”ın yararsız ve boş dilsizliğine gömülmüşüm.

Savaş

Tilki

Bilge Kral

Emel

Yeni Haz

Öteki Dil

Nar
“Bir gün, ben bir ağaç olacağım…”
“Daha ne olduğumuzu bile bilmezken, ne olacağımızı tartışmanın ne âlemi var?”

İki Kafes

Üç Karınca

Mezar Kazıcı
“onlar ağlayarak gelip ağlayarak gidiyorlar, ancak sadece sensin gülerek gelip gülerek giden.”

Tapınağın Basamaklarında

Kutsanmış Kent

İyi Tanrı ve Kötü Tanrı

Yenilgi
Yenilgi, Yenilgim, yalnızlığım ve kimsesizliğim; Binlerce zaferden değerlisin benim için,
Ve ikimiz, mezarlar kazacağız içimizde ölenler için,

Gece ve Meczup

Yüzler

En Büyük Deniz

Çarmıhtaki Adam

Gökbilimci

Yakıcı Arzu
İşte burada, erkek kardeşim dağ ile kız kardeşim deniz arasında oturuyorum.
Biz üçümüz kendi yalnızlığımızın içinde biriz, bizi birbirine bağlayan aşk da derin, güçlü ve gariptir. Üstelik, kız kardeşimin derinliğinden daha derin, erkek kardeşimin gücünden daha kuvvetli ve benim meczupluğumun garipliğinden daha gariptir bu aşk.


Bir Ot Filizinin Dedikleri

Göz

İki Bilge

Hüznüm Doğduğunda
Hüznüm doğduğunda, onu özenle besledim, sevgim ve şefkatimle üzerine titredim.
Ve Hüznüm büyüdü, bütün canlı varlıklar gibi güçlü, güzel ve derin hazlarla dolu.

Neş’em Doğduğunda
Ve Neş’em doğduğunda, onu kollarıma aldım; çatıya çıkıp haykırdım: “Gelin komşularım, gelin görün, bugün içimde Neş’e doğdu. Gelin ve güneşe gülümseyen şu mutlu şeye bakın!”
Ama komşularımdan hiçbiri Neş’e’yi görmeye gelmedi…
Derken, Neş’e sararıp soldu ve yoruldu; çünkü benim kalbimden başka hiçbir kalp onun güzelliğini görmedi…
Sonunda, Neş’e yalnızlıktan öldü.

“Kusursuz Dünya”
Niçin buradayım? Ey yitik ruhların Tanrı’sı, tanrılar arasında yitik olan Tanrı, sana soruyorum!

İş Bankası Kültür Yayınları
Türkçeleştiren: Kenan Sarıalioğlu
Ekim, 2014

1 yorum:

  1. Merhabalar,

    Halil Cibran‘ın gençlik döneminde yazdığı Meczup’ta, “normal” bir insanın toplumda işleyebilmesi için, insanın benliğini çürüten ve bu benliği kolektif bir amaç uğruna tekrar tanımlayan bir dünyada kimliğini idame ettirebilmesi için birtakım maskelere bürünmesi gerektiği ele alınır.

    Kişinin maskesinden arınması, düşünmesi, konuşması ve kendi olabilmesi, toplumun gözünde onu meczup kılar.

    Cibran, bu maskelerden kurtulan, özbenliğine karşı dürüst olan ve hakikatin peşinden koşan bir insanın özgür olduğunu dile getirir; fakat bunun da bir bedeli vardır; bu bedel de yalnızlıktır.

    Kitaptan en sevdiğim alıntı:

    -Yenilgim, yalnızlığım ve ıssızlığım;
    Benim için binlerce galibiyetten daha değerlisin.
    Dünyanın bütün ihtişamından daha tatlı gelirsin kalbime.

    -Yenilgim, kendimi tanımam ve isyankârlığım,
    seninle anlarım, hâlâ genç ve atik olduğumu
    ve solmuş defne yapraklarının tuzağına düşmemem gerektiğini.

    http://www.ebrubektasoglu.com/yazi/halil-cibran-meczup/

    YanıtlaSil